STEL JE VOOR…
.. dat kinderen opgroeien in een wereld, waarin het net zo gewoon is om verdrietig of bang te zijn als het is om blij te zijn.
Gevoelens of gedachten staan dan niet in de weg, maar zijn er gewoon. Net als de wind. Soms heb je wind mee en soms wind tegen. Wat telt, is dat je vooruit komt en je hart volgt!
ACT4kids is een vertaling van Acceptance and Commitment Therapy naar de belevingswereld van kinderen en sluit aan bij de psychologische en neurologische ontwikkeling van kinderen.
Het Eiland staat metafoor voor het leven en daarop vinden allerlei gebeurtenissen plaats – zowel in het verleden, heden en toekomst. De uil, boom en hart helpen je bij het maken van keuzes en de kat en olifant helpen je bij het uitvoeren ervan.
ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy. Het is een zogenoemde ‘derdegeneratie-gedragstherapie’ en wordt effectief ingezet bij diverse problemen. ACT is een methodiek die voor alle diagnoses zou kunnen werken, omdat het zich richt op doelgericht gedrag (Hayes, Pistorello& Levin 2012).
ACT is ontwikkeld door onder andere Steven Hayes, Kelly Wilson en Kirk Strosahl. Het is een praktische toepassing van uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar hoe wij als mensen leren (relational frame theory) en de functionaliteit van gedrag binnen de context van onze omgeving, maar ook onze leergeschiedenis.
Binnen ACT gaan we er vanuit dat je in je leven zowel fijne als pijnlijke ervaringen hebt en je logischerwijs hier dus positieve en negatieve gevoelens en gedachten door hebt.
Vechten tegen het onvermijdelijke kost niet alleen heel veel energie, het levert je op de lange termijn niets op. Beter is het om die vaardigheden te ontwikkelen die ervoor zorgen dat je in staat bent om te dealen met de moeilijke kanten van het leven en die angsten en piekergedachten die gaan over het verleden of de toekomst los te laten.
ACT leert je dus om mee te bewegen met dat wat het leven biedt – goed of slecht – en dus psychologisch flexibel te zijn.
In ACT-begeleiding staat het kind en wat voor hem belangrijk is centraal. Welke vaardigheden heeft hij nodig, waardoor zijn gedrag beter aansluit bij zichzelf en zijn eigen levensdoel?
Leer kinderen hun hart te volgen.
ACT maakt gebruik van interventies die gebaseerd zijn op hoe we informatie over onszelf en de wereld opslaan en gebruiken. Door middel van ACT leren kinderen dat wie ze zijn los staat van dat wat ze over zichzelf denken en daardoor voelen. Ze leren omgaan met tegenslagen die het leven soms biedt en de gevoelens die dit kan oproepen. Tegelijkertijd ontdekken ze wat ze leuk vinden en wat niet.
De verschillende figuren kennen hun eigen vaardigheden die dan wel versterkt dan wel aangeleerd kunnen worden middels ACT4kids.
Boom-vaardigheden
Uil-vaardigheden
Hart-vaardigheden
Ik-vaardigheden
Kat-vaardigheden
Olifant-vaardigheden
Overdag kunt u contact met mij opnemen door te bellen op
06-12044422
Of gebruik de knop om mij te mailen!